Bakgrundsinformation om nedläggningen av Linköpings musikklasser vid Folkungaskolans högstadium
Senaste uppdatering 19 april 2023, kl 08.50
Bakgrundsinformation om nedläggningen av Linköpings Musikklasser
Distribution: För internt och externt bruk
Författare: Styrelsen för Föreningen för Linköpings musikklasser
Kontakta: styrelsen@ffml.se
Vad har hänt - vad har skolledningen vid Folkungaskolans högstadium beslutat
Linköpings Musikklasser startades 1985 och har sedan dess bedrivits som namnet anger i sammanhållna klasser. Linköpings Musikklasser på högstadiet är formellt sett en “körprofil på högstadiet med färdighetsprov för intagning"
Senast den 22 januari 2023 så kunde föräldrar och ungdomar ange önskemål om val av högstadium, inklusive söka till körprofilen Linköpings Musikklasser på Folkungaskolan. Elever från Linköpings Musikklasser i åk 6 har förtur.
Den 4:e april 2023, fick FFLMs styrelse säkra uppgifter om att skolledningen vid Folkungaskolan beslutat
Högstadiedelen av Linköpings Musikklasser skulle läggas ner och att eleverna i nuvarande åk 6 i Linköpings Musikklasser skulle spridas ut på alla andra klasser i på Folkungaskolan (ca 7 elever per klass). För åk 8 och 9 så görs inga förändringar under 2023.
Att mängden körsång på körprofilen skall minska med 65 minuter och reduceras till 2 tillfällen per vecka. Anm.: Detta har sedan dragits tillbaka av skolledningen.
Ovan beslut hade vid denna tidpunkt inte kommunicerats vare sig till föräldrar eller elever. Ingen motivering av beslutat har till dags dato skickats ut till vårdnadshavarna.
Den 6:e april så skickade rektor ut följande information till alla vårdnadshavare via Unikum
"Organisation för klasser i årskurs 7 från och med läsåret 23/24
Den organisationsförändring som planeras på Folkungaskolan berör de elever som börjar åk 7 vid höstterminens start 2023. De kommer då att blandas i klasser som innebär att elever från olika profiler och inriktningar går i samma klass. Eleverna kommer att ha undervisning i skolans ämnen i sin klass eller i grupper på i huvudsak samma vis som nu. De kommer att ha schemapositioner där de får möjlighet att utöva den profil eller inriktning de valt. De elever som vid höstterminens start börjar åk 8 och åk 9 kommer att fortsätta i sina nuvarande klasser.
Den tid som tidigare har använts inom ramen för skolans val och elevens val enligt timplanen för grundskolan kommer fortsatt att användas för undervisning i profiler och inriktningar. Således innebär förändringen att profil- och inriktningsklasser som begrepp tas bort, men profiler och inriktningar på Folkungaskolan kvarstår.
I det skolval som genomförts inför åk 7 har elever valt skola och i vissa fall profil. Vi tror att de elever som valt en profil på Folkungaskolan har gjort det för att de vill få möjlighet att på skoltid utöva något de tycker är extra roligt. Det kommer man att få göra.
Anna Dahlström, rektor, Folkungaskolan enhet 5
Christian Lindholm, tf rektor, Folkungaskolan enhet 6"
Läs mer om Linköpings Musikklasser på kommunens hemsida - där man refererar till det som musikklasser.
Varför läggs musikklasserna ner?
Till dags dato, den 19:e april, har ingen information gått ut till vårdnadshavare där skolledningen berättar varför de lägger ner profilklasserna inkl. Musikklasserna. Vi har ingen officiell information. De offentliga uttalanden från rektor Anna Dahlström vi känner till är följande citat från Corren.
Intervju i Corren Linköping 5 april 2023 Länk
"– Vi vill ha klasser där alla elever blandas. Jag menar att både flickor och pojkar ska gå i samma klass, att det ska vara elever från alla stadsdelar i Linköping och att låt mig säga, barn till taxichaufförer ska kunna gå i samma klass som barn till läkare. Det är inte så nu. Om vi tittar på dansklasserna så går här bara tre killar i hela högstadiet. Det är tre flickklasser. I mitt uppdrag som rektor ingår att jag ska se till helheten, att möta alla elevers behov i skolan, säger Anna Dahlström."
Anm.: det är 1/3 pojkar i musikklasserna. Musikklasserna är en av de profiler med jämnast könsfördelning i hela Linköping. Se Tjänsteskrivelse Dnr BOU 2018-746.
"Psykisk ohälsa bland ungdomar är ett stort samhällsproblem och enligt Anna Dahlström är det problemet på Folkungaskolan något större än på andra skolor, vilket också hade betydelse när beslutet fattades.""En elev skrev så här i sin utvärdering: jag vill inte gå i en klass där man tävlar om vem som äter minst". "-Psykisk ohälsa är något som smittar, inte som förkylning men på annat sätt. Om vi blandar alla elever kommer alla elever förhoppningsvis att må bättre."
Anm.: Enligt några med insikt i ämnet: ätstörningar kan sprida sig, men det talar då i så fall helt emot att blanda klasserna, då kan problemet bli ännu större. Istället bäst att lösa problemet på plats. Det framgår heller inte om det är i Musikklasserna eller in någon av de andra profilklasserna som något mer psykiska problem / ätstörningar finns. Frågan är också om man har något mer - är det slumpen ett viss år? Det är trots allt in så många elever de handlar om.
"Innebär det att presterande flickor ska blandas med mindre presterande pojkar? – All forskning visar att när man blandar flickor och pojkar ökar pojkarnas betyg medan tjejernas betyg stannar på samma nivån. Det betyder att flickorna inte påverkas negativt."
Anm.: Svepande referens "till all forskning" säger ingenting som vilken forsknings man refererar till och om forskningen är relevant för svensk skola och profilklasser. Det faktum att flickorna (och pojkarna) får en mycket försämrad profilundervisning är mycket negativt för uttalat musikaliska elever som vill kunna utveckla sin musikalitet. Enligt Lgr 22, Grundskolans läroplan, "Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet."
Intervju i Corren Linköping 15 april 2023 Länk
"– Flera grupper som vill bevara musikklasserna har varit kritiska, men vi har också fått en del reaktioner från folk som tycker att beslutet är bra. För mig är det viktigt att alla förstår att jag arbetar utifrån mitt uppdrag. Jag ska driva en skola, inte kulturverksamhet eller marknadsföring av skolans profilklasser."
Anm.: Om man inte marknadsför profilklasserna så blir det svårt att få en breda rekrytering från fler stadsdelar.
Slutsats, även framförts av andra debattörer: Det finns ingenting som säger att skolledningens beslut att lägga ner profilklasserna blanda dem med de andra klasserna per automatik leder till bättre mående och bättre studieresultat. Det kan lika gärna bli tvärtom sämre mående och/eller sämre studieresultat.
Kommentar: Man kan konstatera att tidigare rektorer har gjort en annan bedömning och valt att inte lägga ner Linköpings musikklasser under de nära 40 år som Linköpings musikklasser funnits. Vidare så finns musikklasser inom körsång med exakt samma upplägg i alla eller nästan alla storstadskommuner i hela Sverige. Lägger Linköping ner sina Musikklasser blir man troligen unik i Sverige.
Är det verkligen en nedläggning av musikklasserna?
Sammantaget innebär skolledningens beslut, enligt professionella ledare inom körsång som styrelsen varit i kontakt med, att Linköpings Musikklasser i praktiken läggs ner. I korthet handlar det om att om man splittrar upp musikklasseleverna i många klasser så är deras bedömning att 1) det kommer inte rent praktiskt längre att gå att ordna med undervisning och uppträdande på samma sätt som tidigare 2) körsång, speciellt i en känsligt tonårstid, kräver väldigt bra social sammanhållning - det är svårt att få om man är splittrad i olika klasser och då inte kan bygga gemenskap.
Detta stöds även av de protester som kommer från musiker och forskare inom om musik. Läs mer under Vilka är det som protesterar mot nedläggningen.
Vilka är de som protesterar mot nedläggningen
Protesterna mot nedläggningen kommer från långt många fler än bara de närmast berörda 50-tal eleverna och deras föräldrar i Musikklasserna åk 6 som skall börja på högstadiet i höst: 1000 personer skrev på protestlistan på www.FFLM.se på 2 dygn, flera artiklar i Corren, inslag på SR östergötland, nationella SVT. Det är helt uppenbart att detta inte bara är en angelägenhet för rektorn och de närmast berörda eleverna på Folkungaskolan.
Nedan är ett urval av insändare och debattartiklar från musiker och andra debattörer
17 april 2023 - Öppet brev från musiklärarare på Folkungaskolan till skolledningen. Läs mer här
15 april 2023 - Debatt Corren : 59 musiker, artister, och kompositörer inkl Oscarsvinnande Ludwig Göransson - "Musikklasserna är en viktig del av vår livsresa". Läs här Citat: "Visst är det bra att uppmärksamma snedrekrytering, men att bryta ned en framgångsrik musikutbildning kan väl omöjligt vara lösningen, skriver före detta musikklasselever i Linköping"
15 april 2023 - Corren: Kloka ord från Mattias Nyberg, fri skribent och fd cellist, "Det är varken kärlek eller hat till konsten som driver Folkungaskolans ledning. Det hela är en fråga om pedagogisk och ideologisk inriktning. Inte heller är skolledningen ålagd av politiker eller byråkrater att genomföra någon förändring – det handlar i stället om Folkungaskolans egen tolkning av styrdokumenten" Läs mer här
14 april 2023 - Debatt Corren : Lärare och forskare inom musik pekar på ytterligare negativa effekter av nedläggningen - Eleverna söker inte en spetsutbildning för att roa sig. Läs mer! Kommentar: Det här bekräftar ytterligare hur viktigt det är med samråd innan så här viktiga beslut - att inte som fallet Musikklasserna ta stora hastiga beslut utan samråd inom områden som man saknar kunskap inom.
13 april 2023 - Debatt: Sectras VD i öppet brev i Corren "Kommunen bör riva upp beslutet om musikklasserna". Läs mer!
Varför är det så många och starka protester mot nedläggningen?
Om man följt debatten så har många argument kommit fram, från yrkesmusiker och kunniga inom körsång, elever & tidigare elever. Ett urval:
Skolan ska enligt Lgr22, Läroplan för grundskolan: "Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart.". Och uttalat musikaliska barn behöver få utveckla sin förmåga. Musik är som att lära sig läsa och prata ett främmande språk - det gör man bäst när man är ung och hjärnan fortfarande är nog formbar. Därför är det av stort värde att göra detta i unga år.
Om man lägger ner högstadiedelen av Linköpings musikklasser så är det ett direkt hot mot elevunderlaget för Linköpings musikklasser åk 4-6, mot musik/estetiska gymnasiet på Folkungaskolan, och mot högre utbildning inom musik som Lunnevad folhögskola.
Linköpings musikklasser har stor betydelse för Linköpings kulturliv, då många av eleverna är engagerade i musik och kultur även utanför skolan.
Musik förenar och musikklasserna ger, precis som de kommunala musik/kulturskolorna, möjlighet även för barn och ungdomar från familjer som saknar pengar att betala för privat undervisning eller möjlighet att får skjuts på kvällar till övningar att kunna få ett riktigt bra utbildning inom sång & kör & musik.
Kontraproduktivt: Eleverna som gått till musikklass tar sig omaket att byta skola och klasskamrater och söker sig till musikklasserna för att de vill hålla på med körsång på hög nivå. Om den höga nivån inte finns längre - då finns inget skäl att söka sig till Folkungaskolans körprofil och då har man ingenting kvar alls längre av körprofilen eller eleverna som skulle vara "draglok" i den andra klasserna,
Odemokratiskt genomfört: Sättet beslutet genomförts utan att ledningen för Folkungaskolan haft samråd med varken personal, elever, eller föräldrar. Detta trots att skollagen betonar att man skall ha samråd. Ej heller har någon information gått ut till vårdnadshavare om varför man lägger ner musikklasserna.
En del som sökt till högstadiet, Linköpings musikklasser, i året skolval känner sig lurade. Ingen information gick ut från ledningen förrän efter att skolvalet var stängt.
Några tidigare elever har framfört att i musikklasserna var första gången de kunde våga vara sig själva, få uppskattning och få utveckla det det är bra på och gillar. Inte minst för pojkar är att visa intresse för sång och musik inte alltid något som gör att man passar in i "vanliga klasser".
Yrkesmusiker och kompositörer har vittnat i insändare om att musikklasserna varit en viktig del i deras livresa sitt yrke.
Om Linköpings musikklasser
Linköpings Musikklasser är en körsångsprofil med färdighetsprov för antagning som under snart 40 år givit musikaliska ungdomar möjlighet att lära sig körsång under professionell ledning (startade 1985). Det är till nytta och glädje inte bara för ungdomarna själva utan även för kulturlivet i Linköping: genom offentliga framträdanden och genom att många av ungdomarna engagerar sig under och efter utbildningen i musik- och kulturlivet. Musikklasserna börjar i åk 4 och går till åk 9. Dessa musikklasser är de enda i hela Linköpings kommun och i praktiken den enda spetsutbildningen inom musik, pga färdighetsprov. Så vitt vi vet har alla större kommuner musikklasser med körsångsprofil. Om Linköpings står fast med att lägga ner musikklasserna blir man troligen den enda större kommun utan spetsutbildningen inom musik.
Undervisning med kvalitet i körsång kräver regelbunden övning flera gånger i veckan och tid för extra träningstillfällen och samordning vid uppträdanden. Musikklasserna har utökad studiegång med 65 min/vecka. För att det ska fungera praktiskt så måste Musiklasseleverna vara i sammanhållna klasser, på samma sätt som Musikklasser i andra kommuner (Musikklasser finns i de flesta större kommuner inklusive Norrköping, mest kända är nog Adolf Fredriks Musikklasser i Stockholm). Linköpings musikklasser har mer än normalt god sammanhållning och goda studieresultat.
Det är väl känt att profilklasser oavsett inriktning (musik, idrott, dans osv) nästan alltid har ojämn könsfördelning och är mera socioekonomiskt segregerade, se analysen av Linköpings profiler i Tjänsteskrivelse Dnr BOU 2018-746. Linköpings Musikklasser är bland de profiler som har minst ojämn könsfördelning, och har ca 1/3 pojkar och 2/3 flickor.
Om musikklasser i Sverige
Körsång är en folkrörelse med gamla rötter i Sverige, och enligt Sveriges Körförbund rör det sig om runt 600 000 personer som sjunger i olika typer av körer regelbundet.
Mera information finns på www.fflm.se under menyn “Om musikklasserna”.
I korthet, först i Sverige är Adolf Fredriks Musikklasser i Stockholm som startade 1939 enligt internationell förebild. Med åren har de flesta stora kommuner startat Musikklasser, i Linköping 1985. Musikklasser är så kallade profiler och karakteriseras av
Inriktning på körsång med start i åk 3 eller 4 ända till åk 9.
En hög konstnärlig ambition.
Antagning via färdighetsprov och inte efter närhetsprincipen, vilket har stöd i 9:e paragrafen i skollagen. Intagning via färdighetsprov är en absolut förutsättning då syftet är att ge musikaliska barn och ungdomar möjlighet att samlas och utvecklas tillsammans.
Utökad och anpassad timplan, med 5 eller fler musiklektioner per vecka.
Sammanhållna klasser ger den nödvändiga sammanhållningen och gör det praktiskt möjligt att ge offentliga framträdanden som är en viktig del av övningen.
Om Föreningen för Linköpings Musikklasser - FFLM
FFLM bildades den 3 augusti 2022 av föräldrar till elever i Linköpings Musikklasser, föreningen är en registrerad ideell förening. Stadgar och information om styrelsen samt mm finns på hemsidan fflm.se
Föreningen ska enligt stadgarna verka för att främja Linköpings musikklassers verksamhet och därigenom främja elevernas musikaliska, demokratiska, sociala och allmänt kulturella utveckling. Föreningen är öppen för föräldrar, elever, tidigare elever och andra kulturintresserade.
Inget samråd har gjorts innan nedläggningen
Vid varje skola ska det finnas ett eller flera forum för samråd och det är rektorns ansvar att det fungerar, se Skollagen 4 kap. “Kvalitet och inflytande”. Samråd är ett skall-krav innan varje beslut ”som kan ha betydelse för barnen, eleverna och vårdnadshavarna”. Vi kan konstatera att inget samråd har gjorts när det gäller de av skolledningen beslutade omfattande förändringarna rör alla klassers verksamhet och i synnerhet nedläggningen av musikklasserna. Styrelsen för FFLM har lämnat in en formelt överklagande av hur beslutet tagits pga bristen på samråd.
Utdrag ur skollagen om samrådsskyldighet
Forum för samråd
13 § Vid varje förskole- och skolenhet ska det finnas ett eller flera forum för samråd med barnen, eleverna och de vårdnadshavare som avses i 12 §. Där ska sådana frågor behandlas som är viktiga för enhetens verksamhet och som kan ha betydelse för barnen, eleverna och vårdnadshavarna.
Inom ramen för ett eller flera sådana forum som avses i första stycket ska barnen, eleverna och vårdnadshavarna informeras om förslag till beslut i sådana frågor som ska behandlas där och ges tillfälle att komma med synpunkter innan beslut fattas.
Rektorn ansvarar för att det finns forum för samråd enligt första stycket och för att informations- och samrådsskyldigheten enligt andra stycket fullgörs.
Lag (2019:801).
Planering och information
14 § Den närmare utformningen av inflytandet ska anges i samband med den planering av verksamheten som föreskrivs i 4 §.
Barnen, eleverna och vårdnadshavarna ska informeras om vad som gäller i fråga om inflytande och samråd. De ska också informeras om huvuddragen i de bestämmelser som gäller för utbildningen. Rektorn ansvarar för att sådan information lämnas. Lag (2019:801).
Vem styr över skolorna?
Över Folkungaskolans högstadium styr tjänstemän som rektor, ovanför det enhetschef osv ända upp till utbildningsdirektör (på Utbildningsförvaltningen). Den nämnd med politiker som styr och har det yttersta ansvaret över skolorna i Linköpings kommun är Barn och Ungdomsnämnden (BoU). Enligt skollagen och andra förordning så kan/ska en rektor ta vissa beslut, andra kräver en högre chef och vissa endast Barn och Ungdomsnämnden. BoU-nämnden kan också delegera beslut, t.ex. så har BoU delegerat rätten att lägga ner profiler till rektor.
Den stora frågan är egentligen om ett så här stort beslut, att lägga ner de enda Musikklasserna i Linköpings kommun, är en fråga som skall avgöras av tjänstemännen på eget bevåg eller om det är mera lämpligt att det tas av politikerna i BoU-nämnden.