Om musikklasserna
Vad musikklaser och körsångsprofil?
Linköpings Musikklasser vid Folkungaskolan är en körsångsprofil med intagningsprov som under snart 40 år givit musikaliska ungdomar möjlighet att lära sig körsång under professionell ledning. Dessa musikklasser är de enda i hela Linköpings kommun. Musikklasserna är till nytta och glädje inte bara för ungdomarna själva utan även för kulturlivet i Linköping: genom offentliga framträdanden och genom att många av ungdomarna engagerar sig under och efter utbildningen i musik- och kulturlivet. Linköpings musikklasser börjar i åk 4 och går till åk 6 och därefter erbjuds en körssångsprofil i högstadiet (åk 7 till 9). Man har företräde till körsångsprofilen om man har går i åk 6 på Musikklasserna.
Undervisning med kvalitet i körsång kräver regelbunden övning flera gånger i veckan och tid för extra träningstillfällen och samordning vid uppträdanden. Musikklasserna och körsångsprofilen har utökad studiegång med ca 60 min/vecka. För att det ska fungera praktisk så måste bör Musiklasseleverna vara i sammanhållna klasser, på samma sätt som Musikklasser i andra kommuner (Musikklasser finns i de flesta större kommuner inklusive Norrköping, mest kända är nog Adolf Fredriks Musikklasser i Stockholm).
Om musikklasser i Sverige och Linköping
Det finns en stark körtradition i Sverige och redan 1939 startades Adolf Fredriks Musikklasser i Stockholm, som var den första musikklassen i Sverige. Inspiration och förebild till Adolf Fredriks Musikklasser var bland annat King´s College i Cambridge, Die Städtische Singschule i Augsburg och Sangéskolen och Drengekoret i Köpenhamn.
Adolf Fredriks Musikklasser, grundskola åk 4-9, har bildat modell för flera efterföljande musikklasser i Sverige. Med musikklasser menas här profiler i grundskolan enligt nedan definition:
Inriktning på körsång
En hög konstnärlig ambition, så hög att den förutsätter att eleverna har särskild begåvning för ämnet.
Antagning via färdighetsprov och inte efter närhetsprincipen, vilket har stöd i 9:e paragrafen i skollagen.
Utökad och anpassad timplan, med 5 eller fler musiklektioner per vecka
Sammanhållna klasser som möjliggör anpassningar vid framträdanden och övningar.
Offentliga framträdanden i olika former.
Musikklasserna ger elever med musikalisk begåvning och intresse möjlighet att kunna utveckla sig musikaliskt. Det är inte bara sång, en stor del av eleverna spelar även musikinstrument, enskilt eller i orkester. Musikklasserna är därför en del av den kulturella infrastrukturen, som vårdar den svenska körtraditionen och bidrar till återväxten av musiker.
Det är väl känt att musikklasserna oftast utmärker sig med att ha en hög trivsel och goda studieresultat även i de andra ämnena i skolan. Det finns mycket forskning i Sverige och internationellt som stödjer tesen att musicerande ger bättre studieresultat, ex. i matematik.
Vid 80-talets slut så fanns det enligt källorna 14 musikklasser i Sverige enligt ovan definition, alla i stora städer eller kranskommuner till Stockholm. I Östergötland så startades Norrköpings Musikklasser 1960 och Linköpings Musikklasser 1985.
Linköpings Musikklasser är numera lokaliserade på Folkungaskolan enligt beslut från Linköpings Kommun. Linköpings musikklasser har flera framträdanden under året bland annat i domkyrkan och i Konsert & kongress. Det finns flera kända musiker och artister som har gått i Linköpings Musikklasser.
Ett flerårigt forskningsprojekt om musikklasserna i Sverige startades 2017. Projektledare är Docent Jonathan Lilliedahl vid Musikhögskolan, Örebro universitet.
Källor
Jonathan Lilliedahl, ” Vägvalet att inrätta och tillåta musikklasser: En berättelse om etableringen av profilerade grundskolor”, Vägval i skolans historia, 2021
Yvonne Palm Lebel, ”Musikklasser i Sverige”, Kungl. Musikhögskolan i Stockholm, 2008
Vincent J Schmithorst, Scott K Holland, The effect of musical training on the neural correlates of math processing: a functional magnetic resonance imaging study in humans, Neurosci. Lett., 2004